מדדי אלטמטריקס בוחנים השפעה דרך פעילות מקוונת באינטרנט, שיתופים ואזכורים ברשתות חברתיות ומתבססים על מעקב וניטור אזכורי מאמרים באינטרנט וברשתות חברתיות. הם משלימים את המדדים המסורתיים המתבססים על ספירת ציטוטים ומסייעים להעריך את ההשפעה שיש לפרסום על הקהילה המחקרית ומחוצה לה. מלבד הוכחת השפעה מחקרית, ניתן להשתמש במדדי אלטמטריקס ככלי למציאת משתפי פעולה ולקבלת תובנות על השימוש שנעשה במחקר מחוץ לאקדמיה.
קיימים שני מקורות עיקריים לקבלת מדדי אלטמטריקס:
ספקית ואגרגטור של מידע אלטמטרי המציעה כלי מבוסס מנוי המאפשר למוסד לעקוב אחר תשומת הלב שמקבלים פרסומים ותפוקות מחקר מגוונות של חוקרים, מחלקות ומכוני מחקר ברשתות החברתיות ובמקורות נוספים באינטרנט. לאוניברסיטת בר-אילן אומנם אין מנוי לכלי, אך המאגר מציע כלי חינמי בשם: Almetric Bookmarklet for Researchers שבעזרתו ניתן לעקוב אחר תשומת הלב שמקבל מאמר ברשת האינטרנט. הכלי פועל רק ב-PubMed, arXiv ובדפים המכילים DOI. בנוסף, על הפרסום לקבל לפחות אזכור אחד (ציוץ למשל) ולהקפיד להשתמש בדפדפנים שהכלי עובד איתם - כרגע רק Chrome, Firefox ו- Safari. |
מדדי PlumX מסופקים על ידי Elsevier וזמינים במאגר Scopus עבור פרסומים שמופתחו על ידו. המדד מספק מידע לגבי האופן שבו אנשים עושים שימוש בתפוקות מחקר (מאמרים, כנסים, פרקי ספרים ועוד) ברשת. מדד ה- PlumX מסווג לחמש קטגוריות: - שימוש (Usage): קליקים, צפיות, הורדות, מצאי בספרייה, משחקי וידאו
- לכידת מידע (Captures): סימניות, מועדפים, תוכנות לניהול ציטוטים
- אזכורים (Mentions): פוסטים בבלוג, אזכורים חדשותיים, סקירות, אזכורי ויקיפדיה
- מדיה חברתית (Social Media): likes, shares ועוד
- ציטוטים (Citations): מפתחות ציטוטים, ציטוטי פטנטים, ציטוטים קליניים, ציטוטי מדיניות ועוד.
- לאיתור מדד ה- PlumX חפשו מסמכים כלשהם במאגר Scopus ובדף המסמך לחצו על הקישור View all Metrics בצד הימני של הדף.
- תוכלו להגיע לדף מדד ה- PlumX של מאמר רלוונטי באמצעות הוספת מספר ה- DOI של המאמר בסוף ה- URL הבא: https://plu.mx/a/?doi=
|
יתרונות האלטמטריקס וחסרונותיו:
- מספקים תמונה מהירה ועדכנית על השפעת המחקר, כמעט מיד לאחר הפרסום, בניגוד למדדי ציטוטים מסורתיים, המבוססים על ציטוטים המצטברים באיטיות.
- מודדים השפעה מעבר לעולם האקדמי המסורתי, כולל:
- תהודה בתקשורת ובמדיה החברתית
- שימוש על ידי קובעי מדיניות
- השפעה על הציבור הרחב
- אזכורים בבלוגים מקצועיים ואתרי חדשות
- שימוש בחומרי לימוד והוראה
- מספקים מדדים מגוונים יותר של השפעה, כולל:
- מספר הורדות
- צפיות בדף
- שיתופים ברשתות חברתיות
- אזכורים במסמכי מדיניות
- דיונים בפורומים מקצועיים
- מאפשרים לחוקרים להדגים השפעה חברתית ומעשית של מחקרם - דבר החשוב במיוחד בבקשות מימון ובהערכת תרומה לחברה.
|
- חוסר סטנדרטיזציה בין ספקי שירותי Altmetrics שונים - דבר, המקשה על השוואה והערכה עקבית.
- עלולים להיות מושפעים מ"רעש" ופופולריות זמנית, ולא משקפים בהכרח את האיכות האקדמית של המחקר. תשומת לב תקשורתית או ויראליות ברשתות חברתיות אינה מעידה בהכרח על חשיבות מדעית.
- רגישות למניפולציות ו"ספאם", כמו:
- קניית עוקבים או שיתופים
- שימוש בבוטים
- קמפיינים מתואמים להגדלת החשיפה
- הטיות הקשורות לנגישות דיגיטלית ושימוש במדיה חברתית:
- הטיה לטובת מחקרים באנגלית
- הטיה לטובת נושאים פופולריים או "ויראליים"
- הטיה גיאוגרפית (לטובת מדינות מפותחות)
- הטיה גילאית (חוקרים צעירים יותר נוטים להשתמש יותר במדיה חברתית)
- קושי בהבחנה בין השפעה חיובית לשלילית - למשל, מאמר יכול לקבל תשומת לב רבה בגלל בעיות מתודולוגיות או מסקנות שגויות.
- חוסר יציבות של המדדים לאורך זמן:
- פלטפורמות חברתיות עשויות להיעלם
- קישורים עלולים להישבר
- נתונים היסטוריים עלולים להיות לא זמינים
|
חזרה לתפריט ראשי
